بازار تبریز
بازار تبریز تبریز از قدیم الایام محل تبادل فرهنگی بوده و مجموعه بازار تاریخی آن یکی از مهم ترین مراکز تجاری در جاده ابریشم است. مجموعه بازار تاریخی تبریز از مجموعه ای از سازه ها، بناها و فضاهای محصور به هم پیوسته، سرپوشیده، آجری برای کارکردهای مختلف تشکیل شده است. تبریز و بازار آن قبلاً در قرن سیزدهم رونق و شهرت داشتند، زمانی که این شهر در استان آذربایجان شرقی پایتخت پادشاهی صفویه شد. این شهر در قرن شانزدهم موقعیت خود را به عنوان پایتخت از دست داد، اما با گسترش قدرت عثمانی تا پایان قرن هجدهم به عنوان یک مرکز تجاری مهم باقی ماند. یکی از کامل ترین نمونه های نظام سنتی تجاری و فرهنگی ایران است. مجموعه بازار تاریخی تبریز که در امتداد یکی از پر رفت و آمدترین مسیرهای تجاری شرق به غرب واقع شده است شامل مجموعه ای از سازه ها، ساختمان ها و فضاهای سرپوشیده خشتی به هم پیوسته و سرپوشیده برای انواع کارکردها – فعالیت های تجاری و تجاری، اجتماعات اجتماعی، و اعمال آموزشی و مذهبی. سازمان اجتماعی و حرفه ای بازار با بافت معماری در هم تنیده شده است که در طول قرن ها به آن اجازه عملکرد داده و آن را به یک نهاد واحد تبدیل کرده است. مجموعه بازار تاریخی تبریز به لطف ارتباطات و مسیرهای بازرگانی شرق به غرب و سیاست خردمندانه موقوفات و معافیت های مالیاتی، یکی از مهم ترین مکان های بین المللی برای تبادلات تجاری و فرهنگی بوده است. بازار تاریخی تبریز شاهد یکی از کامل ترین مجموعه های فرهنگی اجتماعی و تجاری در بین بازاریان است. این بنا در طول قرن ها به یک مجموعه استثنایی کالبدی، اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و مذهبی تبدیل شده است که در آن ساختارهای تخصصی معماری، کارکردها، حرفه ها و افرادی از فرهنگ های مختلف در یک محیط زندگی منحصر به فرد ادغام شده اند. نقش ماندگار بازار تبریز در چیدمان بافت آن و در ساختمانها و فضاهای معماری بسیار متنوع و متقابل، که نمونهای برای شهرسازی ایرانی بودهاند، منعکس شده است.
مجموعه بازار تاریخی تبریز در قرن دوازدهم تا هجدهم به واسطه راههای بازرگانی شرق به غرب، یکی از مهمترین مراکز تجاری و فرهنگی بینالمللی در آسیا و جهان بوده است. بازار تبریز نمونه ای استثنایی از یک منطقه تجاری معماری – شهری است که در ساختمان ها و فضاهای معماری بسیار متنوع و یکپارچه آن نمود پیدا می کند. بازار یکی از پایدارترین سازههای اقتصادی-اجتماعی است و پیچیدگی و بیان فراوان آن گویای ثروت تجاری و تعامل فرهنگی تبریز است.
بازار تاریخی تبریز شاهد یکی از کامل ترین مجموعه های فرهنگی- اجتماعی و تجاری در بین بازاریان است. این مجموعه استثنایی کالبدی، اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و مذهبی است که گواهی استثنایی بر تمدنی دارد که هنوز زنده است. بازار تبریز در طول قرنها به لطف موقعیت استراتژیک و سیاستهای خردمندانه وقف و معافیتهای مالیاتی، به یک سیستم اجتماعی-اقتصادی و فرهنگی تبدیل شده است که در آن ساختارهای تخصصی معماری، کارکردها، حرفهها و مردمی از فرهنگهای مختلف با یکدیگر ادغام شدهاند. محیط زندگی منحصر به فرد
بازار تاریخی تبریز نمونه بارز یک مجموعه شهری چند منظوره یکپارچه است که در آن سازهها و فضاهای معماری به هم پیوسته با فعالیتهای تجاری و ضرورتهای مرتبط شکل گرفتهاند. تعداد زیادی از ساختمانها و سازههای تخصصی متمرکز و متقابل در یک منطقه نسبتا فشرده به هم متصل شدهاند تا ساختاری تقریباً یکپارچه را تشکیل دهند.
ویژگی نامگذاری شده شامل تمام عناصری است که برای انتقال اهمیت آن ضروری است. تمامیت بازار تبریز قرن هجدهم به خوبی حفظ شده است و معماری آن مجموعه ای غنی از ساختمان های تجاری را حفظ می کند. ارتباط بین ساختار فیزیکی و عملکرد آن هنوز به وضوح خوانا و در بسیاری از موارد زنده است.
منابع غنی تاریخی گواه معتبری بر اهمیت بازار تبریز در طول تاریخ و ماندگاری طرح آن است. پارچه بازار هنوز هم طرح، طرز کار و مصالح دوره ای را که پس از زلزله 1780 ساخته شد، نشان می دهد. بازار هنوز مکانی پر جنب و جوش و از نظر اقتصادی فعال است که گواه مبادلات اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی غنی و طولانی مدت آن است.
مجموعه بازار تاریخی تبریز در سال 1354 به طور رسمی مورد حفاظت قرار گرفت و از آن زمان تحت پوشش تدابیر ویژه سرپرستی قرار گرفت. سه منطقه حفاظتی مختلف ایجاد شده است (منطقه تعیین شده، منطقه حائل و منطقه چشم انداز) که مشمول مقررات خاصی هستند که در ابزار برنامه ریزی گنجانده شده است. در این مناطق، هر نوع فعالیتی نیازمند مجوز سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایران است که نهادی متولی حفاظت از بناهای حفاظت شده است.
چارچوب مدیریتی ملک بر اساس یکپارچه سازی ابزارهای برنامه ریزی موجود (طرح جامع و طرح تفصیلی تبریز)، نهادهای اداری و فنی کمیته راهبری بازار تبریز و پایگاه بازار تبریز، اهداف حفاظتی، است. تجزیه و تحلیل، استراتژی های اجرایی و برنامه های عملیاتی که در برنامه مدیریت گنجانده شده است.

